Ontwerp infrastructuur ‘Zuid Tangent’, Haarlemmermeer (NL)
Een ontwerp voor de openbare vervoerslijn, de ‘Zuid Tangent’
- Cliënt: Gemeente Haarlemmermeer
Een nieuwe transportlijn
De Zuid Tangent is de nieuwste verlenging van een recent afgeronde openbaar vervoerslijn in het gebied bekend als de Haarlemmermeer, die nu al het vliegveld Schiphol met Hoofddorp, Amsterdam en Haarlem verbindt. Het doel van deze nieuwe verlenging is om een zuidelijke verbinding te creëren vanaf de stad Hoofddorp naar het dorp Nieuw Vennep en om mogelijk een nieuwe ontwikkeling genaamd Bollenstad (nog in studie) in de toekomst te verbinden. De nieuwe verbinding gaat van Hoofddorp naar Nieuw Vennep via een groot gebied dat is gereserveerd voor de ontwikkeling van een nieuw regionaal park, genaamd park 21. De openbare vervoerslijn is vrijstaand (niet gestoord door verkeerskruisingen) en ontworpen om zowel door bussen als door lichte rail systemen, als dat in de toekomst gevraagd wordt, gebruikt te worden
Een besluitvormings raamwerk
Deze taak vroeg om de ontwikkeling van een route met de nodige ruimtelijke richtlijnen. Net zo belangrijk was het om een besluitvormings raamwerk te maken waarin voor beslissingen regerende en provinciale subsidiaire instanties verantwoordelijk konden worden gehouden, terwijl tegelijkertijd rekening gehouden moest worden gehouden met kwaliteitseisen, technische beperkingen, voortdurende stedenbouwkundige ontwikkelingen en toekomstige stadsuitbreiding. Een drie-stappen-procedure werd gevolgd. Een uitvoerige inventarisatie werd gemaakt van de verschillende eisen. Deze hielden onder andere in, technische eisen voor de vervoerslijn, de basis ecologische en recreatieve wensen van park 21, eisen van nieuwe omringende stedelijke ontwikkelingen zoals de eisen voor nieuwe stations, fietsroutes, kruispunten en nieuwe stedelijke groeicentra. Deze eisen werden fysiek vastgelegd in profielen en plattegronden.
Ontwerp van de route
Stap 2 hield de ontwikkeling in van een aantal alternatieve modellen (zes in totaal) die de belangrijkste mogelijkheden aangeven van de inpassing van de route. Deze modellen (dijken, poten, bruggen, tunnels en combinaties) boden aanzienlijke variaties voor de mobiliteit van de ecologie en recreanten over de lijn, de flexibiliteit voor de toekomst en de ruimtelijke gevolgen.
Stap 3 hield onder meer in het testen van modellen gebaseerd op een vastgesteld systeem van criteria in een multidisciplinaire groep. De hoogst scorende modellen werden getest op financiële haalbaarheid. Het gekozen model werd ontworpen om zo min mogelijk visuele obstakels te vormen in de open ruimte van het park en om een volledig functionerend park te faciliteren. Tegelijkertijd vormt de lijn een aantrekkelijke route voor passagiers die blikken gegund worden over het park (vanaf de bruggen) als ook erin (vanaf de route op maaiveld). De bruggen zijn sindsdien uitgewerkt als definitief ontwerp door Holland Rail Consult (zie computertekeningen) en gaan in aanbouw in 2005.
- downloads zuidtangent summary eng, zuidtangent summary nl
- Locatie: view on Google Maps
- Link: www.haarlememermeer.nl,