De Tolka Greenway maakt deel uit van een bredere visie om het stadscentrum met de haven te verbinden, creëer het derde grootste park van de stad en versterk de biosfeer van Dublin.
De haven ontvangt ruim 1.7 miljoen bezoekers per jaar en is een belangrijke toegangspoort tot Ierland. Het landschapsplan voor de Greenway stelt een nieuwe visie voor de haven van Dublin voor, gebaseerd op de doelstellingen van de 2040 havenmasterplan en het nieuwe interne infrastructuurplan.
Er wordt een interactieve relatie tussen de haven van Dublin en haar omgeving voorgesteld om de integratie van de haven en de stad te versterken. REDscape werd uitgenodigd om een masterplanvisie voor de haven van Dublin te ontwikkelen als verkenning naar nieuwe synergieën tussen de havens, stad en natuur.
De Greenway vormt de buffer tussen de haven en de zeer beschermde en gevoelige ecologie in de baai. De Greenway maakt de haven van Dublin visueel toegankelijk voor het publiek en is afgewerkt met een lage muur van schanskorven en een roestvrijstalen balustrade. Een geïntegreerd verlichtingssysteem in de leuning bootst de verstoring van de biosfeer na.
Een nieuw concept, ‘port park’ werd door REDscape voorgesteld om een park rond de periferie van de haven te ontwikkelen met gebruikmaking van bestaande en nieuwe groene gebieden. De Greenway maakte deel uit van de noordelijke periferie en verbond de haven met de bestaande groene gebieden Eastpoint en Clontarf. De Greenway zou een comfortabele fiets- en voetgangersroute vormen en het raakvlak tussen haven en stad openen. De constructie ervan zou 3,5 km van de baai beslaan (een biosfeer) voor het eerst toegankelijk voor publiek. REDscape stelde voor om de ecologie van de baai als uitgangspunt te nemen voor het nieuwe ontwerp.
De Greenway loopt langs de noordelijke rand van de haven en eindigt bij een lineair park aan de monding van de rivier de Liffey. Het park biedt een spectaculair uitzicht op Dublin Bay en fungeert als uitkijkplatform voor de aankomst van commerciële veerboten en cruiseschepen. De havenparkvisie streeft ernaar beide zijden van het park over de Liffey met elkaar te verbinden, met een beperkte veerdienst in de zomer. Dit zou kunnen worden uitgebreid om bezoekers in contact te brengen met het bezoekerscentrum van Bull Island. Het algemene masterplan van de Greenway sluit aan bij een door Dublin Port ontwikkelde erfgoedroute die verschillende voorgestelde maritieme hoogtepunten, zoals de duikklok, met elkaar verbindt., de stenen en herontwikkelde dokken met andere initiatieven om meer bezoekers naar de haven te trekken.
Cliënt: De haven van Dublin
Team: REDscape: Patrick McCabe, Antoine Fourrier, Erik Weug In Samenwerking Met ROD Engineers (Hoofdaannemer)
Status: Voltooid
Projectgebied: 3.5km
Cookie-naam | Actief |
---|