Het Masterplan voor Fort Buursteeg levert een visie op een no-nonsense (militair geïnspireerd), reconstructie van het fort die de biodiversiteit versterkt en voorzieningen toevoegt.
De Grebbelinie is een militaire verdedigingslinie van ongeveer 68 kilometer lang, dat onder water kan staan en dateert uit de 17e eeuw. Het is een rijksmonument. Samen met landschapsarchitect Michael van Gessel en Patrick Mc Cabe ( REDscape) de landschapsarchitecten werden uitgenodigd om de reconstructie van enkele forten te ontwerpen, geven richtlijnen voor de recreatieroute en een handboek voor het meubilairpakket voor de Grebbelinie, dat de visie versterkt die zij hadden neergelegd in hun visie om het rijksmonument te laten uitgroeien tot een aantrekkelijke recreatievoorziening.
Fort aan de Buursteeg is een van de belangrijkste en tevens grootste werken (ongeveer 12 hectare) van de Grebbelinie. Het maakt deel uit van de Kraag en van een reeks werken die op korte afstand van elkaar staan. De wens is dan ook om hier het belangrijkste ontvangst- en informatiepunt te realiseren, zo dichtbij de snelweg en station Veenendaal De Klomp, in de vorm van een bezoekerscentrum in combinatie met een horecagelegenheid
Naast de waterstructuur, de gehele structuur van aardlichamen, de feitelijke verschansingen, is een essentieel onderdeel van het Fort. Deze aardevormen moeten zoveel mogelijk in al hun scherpte worden hersteld. Dit kan niet nauwkeurig genoeg zijn. Het is de opvallende en scherpe vorm van de grondwerken die het Fort tot Fort maken.
Allereerst, de vraag is hoe mensen daar komen en waar ze kunnen parkeren. Als de provinciale weg wordt omgeleid, de spoorwegovergang is afgesloten en de weg aan de oostzijde wordt uitgegraven zodat hier de oorspronkelijke loop van het Fort kan worden hersteld, bezoekers moeten zowel aan de noord- als aan de zuidzijde worden gehuisvest.
Er wordt een oplossing geboden voor een nieuwe fietsroute die de contouren van het fort volgt en een tunnel onder de spoorlijn nodig heeft om Veenendaal te verbinden met het station Veenendaal de Klomp. Het zwaar verkeer wordt via een alternatieve route omgeleid en er wordt een nieuwe toegang tot het midden van het fort voorgesteld. Er zijn enkele parkeerplaatsen nabij het fort en een beperkte parkeergelegenheid in het fort zelf.
Het Fort aan de Buursteeg, hoewel stevig en groot van formaat, is een kwetsbare entiteit. Het is een werk, een prachtig gemodelleerd grondlichaam met complexe en relatief kleine hoogteverschillen, die al snel kan worden gedomineerd door artefacten en activiteiten die er niet bij horen en er dus niet bij horen. Subtiele elementen vragen om een subtiele aanpak.
Na onderzoek is de voorkeursoplossing om het bezoekerscentrum helemaal niet op het Fort te realiseren, maar boven de spoorlijn. Dit geeft de verbinding tussen noord en zuid een bijzondere betekenis, het bezoekerscentrum biedt zicht op het hele werk en de spoorlijn die het verdedigt en het fort is volledig bewaard gebleven. Een oplossing die even eenvoudig als spectaculair is, waardoor het bezoekerscentrum een icoon kan worden voor Fort aan de Buursteeg en de Grebbelinie als geheel. De voorgestelde oplossing plaatst het bezoekerscentrum op de grond ter hoogte van de spoorlijn. Er wordt voorgesteld een mogelijke brugverbinding tussen de noord- en zuidzijde te integreren met het bezoekerscentrum.
Cliënt: SVGV
Team REDscape: Patrick Mc Cabe, David Habets, in collaboration with Michael van Gessel
Status: Realiseerde
Cookie-naam | Actief |
---|