Landschapsarchitecten van REDscape zijn uitgenodigd om een visie voor de openbare ruimte te ontwikkelen voor de stedelijke vernieuwing van de havenbuurt in Deventer. Geleid door Patrick Mc Cabe ontwikkelde het designteam “Inside out”, een visie waarin de vrijheid van het individu en de gebruikers boven alles moesten worden gevoed en gestimuleerd.
Omdat het ging om een haven in functie omgeven door de industrie vereiste het gebied een multilaterale aanpak. Concepten als gedeelde ruimte, tolerantie en vrij te definiëren openbare ruimte stonden centraal in de ontwikkeling van het ontwerp. Het ruimtelijk concept beoogde de grenzen van de haven om te zetten om zo de relatie met de omgeving aan te pakken en de werk- en leefcultuur van het havengebied op een positieve manier aan de stad Deventer te presenteren. Een lappendeken van natuursteen werd voorgesteld om de nieuwe zoom te markeren en te fungeren als een katalysator voor de ontwikkeling van deze nieuwe bedrijven en woningen aan de rand van de stad.
Het team probeerde de conventionele benadering van de Nederlandse planning te tarten door de ontwikkeling van een gedeelde ruimte waarin vrijheid en flexibiliteit voor toekomstige bewoners en bedrijven in de haven niet wordt belemmerd. Ze gebruikten een verhoogde bestrating van betontegels werd gebruikt om het centrale deel van de havendeel te dekken, waardoor vrij verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers mogelijk is. Dagelijkse activiteiten als parkeren en het verkeer zullen grotendeels zelfregulerend zijn. Op de betegeling werden levensgrote pictogrammen en symbolen geschilderd met tekens die de snelheidszones, havengebieden en parkeerplaatsen aangeven om te helpen bij de dagelijkse regulering van de ruimte. Grote openbare evenementen, zoals concerten, galerie openingen en road shows kunnen gemakkelijk worden gestimuleerd om plotselinge, complete transformaties naar evenementen mogelijk te maken.
Rond de vloer van nieuwe en bestaande gebouwen is een rand van hergebruikt baksteen uit de haven gelegd, die stimuleren dat activiteiten van kunstenaars, ambachtsmensen en bedrijven overlopen in het publieke domein. Een aantal nieuwe rustruimtes werden gecreëerd, waaronder een stadsstrand met aansluitende houten trap naar het water en een gemeenschappelijke tuin met wild gras en Italiaanse Lombardi’s, in de buurt van de bestaande silo’s. Er is een nieuw watersysteem ontworpen voor de havenwijk dat regen verzamelt en verspreidt in de watertuinen, een reeks van drijvende bloemen en vegetatie die de havenbekkens reinigt en voorziet van zuurstof. Een flexibel systeem van houten openbaar meubilair werd ook ontworpen. Er zijn lange houten tafels en banken gemaakt met aan de ene kant wielen zodat ze spontaan kunnen worden verplaatst door de gebruikers van de haven om in hun behoeften te voorzien en spontane ontmoetingen mogelijk te maken.
Rond de vloer van nieuwe en bestaande gebouwen is een rand van hergebruikt baksteen uit de haven gelegd, die stimuleren dat activiteiten van kunstenaars, ambachtsmensen en bedrijven overlopen in het publieke domein. Een aantal nieuwe rustruimtes werden gecreëerd, waaronder een stadsstrand met aansluitende houten trap naar het water en een gemeenschappelijke tuin met wild gras en Italiaanse Lombardi’s, in de buurt van de bestaande silo’s. Er is een nieuw watersysteem ontworpen voor de havenwijk dat regen verzamelt en verspreidt in de watertuinen, een reeks van drijvende bloemen en vegetatie die de havenbekkens reinigt en voorziet van zuurstof. Een flexibel systeem van houten openbaar meubilair werd ook ontworpen. Er zijn lange houten tafels en banken gemaakt met aan de ene kant wielen zodat ze spontaan kunnen worden verplaatst door de gebruikers van de haven om in hun behoeften te voorzien en spontane ontmoetingen mogelijk te maken.
Het stedenbouwkundig ontwerp voor de ruimte werd ontwikkeld door de lokale overheid van Deventer, onder de supervisie van stedenbouwkundige Andries Geerse, om de leidende principes te ontwikkelen voor de regeneratie van dit nieuwe gebied. REDscapes rol was om het concept en de details te ontwikkelen en de openbare ruimte te ontwerpen voor de stadsvernieuwing van de haven van Deventer wijk, die een projectgebied van 21 hectare omvat. Het ontwerpen van de openbare ruimte gebeurde deels door middel van publieke interactie in de vorm van workshops gevolgd door presentaties om de voortgang te bespreken en input te krijgen. Openbare ruimte-presentaties werden gepresenteerd door REDscape. De workshops, waarbij ook de regels voor de inzet van nieuwe gebouwen besproken werden, waren onder leiding van stedenbouwkundige Andries Geerse samen met REDscape en leden van de lokale overheid van Deventer. Gedurende de ontwikkeling van het openbare ruimte-plan coördineerde REDscape alle aspecten van het plan met de lokale regering van Deventer en de verschillende technische diensten, waaronder stedenbouwkundig ontwerp, functionaliteit, onderhoud en veiligheid, verkeer en parkeren, watermanagement, materiaalselectie, algemene veiligheid, esthetiek, het testen van materialen en financiële haalbaarheid.
Aangezien het Havenkwartier grotendeels ontwikkeld zal worden door particulieren (zonder grote ontwikkelaars) gedurende een langere periode, wist niemand waar of wanneer de eerste ontwikkelingen zich zouden voordoen. REDscape stelde daarom voor om een reeks van design principes te ontwikkelen voor de hele havenbuurt die altijd en overal indien nodig kunnen worden toegepast. Voor de ontwikkeling van deze toolbox werd een specifiek gebied, de eerste havenarm, gekozen om de beginselen te ontwikkelen. Nadat de principes waren ontwikkeld, werden ze uitgewerkt tot een gedetailleerd voorstel. Op deze manier kon een flexibele maar accuraat openbare ruimte-plan worden ontwikkeld dat kon omgaan met allerlei nieuwe initiatieven.
De designfilosofie en aanpak die REDscape indiende, paste bij de specifieke ontwikkelingskenmerken van dit plan. De aanpak was succesvol toen het eerste project, de reconstructie van de Industrie Road, onmiddellijk moest worden uitgevoerd. Een materiaalonderzoek met behulp van test-ruimtes werd ingezet en de gezamenlijke details van de fietspaden, het patchwork en diverse details werden met succes ontwikkeld en toegepast en vormden zo basis voor andere delen van het ontwerp.
Cliënt: Gemeente Deventer
Team: Patrick Mc Cabe, Jorryt Braaksma (REDscape), I.s.m. Andries Geerse (Stedenbouwkundige)
Status: Voltooid
Cookie name | Active |
---|